Trudno nie zgodzić się z faktem, że samolot stanowi najbardziej bezpieczny i jednocześnie wygodny środek transportu, dzięki któremu przemieszczanie się z jednego krańca świata w drugi nie stanowi najmniejszego problemu. Pomimo ogromnych starań ze strony linii lotniczych, nie zawsze udaje się rozpocząć lot zgodnie z pierwotnym planem, opóźniony lot bardzo denerwuje pasażerów, którzy jednak powinni w niektórych przypadkach wykazać się zrozumieniem, zwłaszcza w przypadkach, w których wina nie leży po stronie przewoźnika.
Opóźniony lot – jakie mogą być przyczyny?
Opóźniony lot jest niewątpliwie bardzo stresującą sytuacją dla każdego pasażera, niezależnie od celu podróży i dystansu, który miał zostać pokonany. Przyczyny opóźnień lotów można podzielić na kilka kategorii:
- Kontrole linii lotniczych – opóźniony lot może być w tym przypadku spowodowany trudnościami w kwestii zaopatrzenia w paliwo, konserwacją maszyny lub sprzątaniem na jej pokładzie,
- Niekorzystne warunki atmosferyczne stwarzające realne niebezpieczeństwo dla pasażerów – mogą to być zarówno już istniejące ekstremalne warunki lub prognozy przekazywane przez osoby odpowiedzialne za ocenę ryzyka. Wśród najczęściej występujących zagrożeń w tej kategorii występują burze, huragany, zamiecie śnieżne oraz mgły,
- Opóźnienia lotu przez Krajowy System Lotniczy – przyczynami mogą być odbywające się w czasie przelotu ćwiczenia lotnicze, zbyt duże nasilenie ruchu powietrznego oraz jego kontrola,
- Opóźnienia wcześniejszego lotu – opóźniony lot zaplanowanego wcześniej startu tej samej maszyny, wówczas cały harmonogram jest zaburzony,
- Względy bezpieczeństwa – w tym przypadku opóźniony lot może być spowodowany koniecznością ewakuacji części lub całego terminalu, realne podejrzenie przeprowadzanie zamachu terrorystycznego lub awaria któregoś ze sprzętów odpowiedzialnych za przeprowadzenie odprawy.
Kto przyjmuje na siebie odpowiedzialność opóźnienia lotu?
Zgodnie z powyższymi punktami opóźniony lot może być konsekwencją różnych czynników, decyzję w tej sprawie może przekazać dowolny pracownik linii lotniczych, najczęściej zadanie to powierza się członkom personelu operacyjnego. Poszczególne informacje, takie jak opóźniony lot lub jego całkowite odwołanie są przekazywane za pośrednictwem systemu ACARS, wszystko odbywa się w sposób automatyczny, a przepływ informacji jest błyskawiczny. Ocena ewentualnego ryzyka musi przebiegać szybko i sprawnie, a linie lotnicze są zobowiązane do rzetelnego informowania swoich pasażerów, którzy przecież zdecydowali się obdarzyć je swoim cennym zaufaniem. Opóźniony lot jest powodem do częstego zdenerwowania, jednak należy pamiętać, że najczęściej takie niedogodności są podyktowane bardzo ważnymi powodami, których nie każdy jest świadomy. Ponadto, pasażerowie mogą w wielu przypadkach ubiegać się o odszkodowanie z tytułu opóźnionego lotu, mogą złożyć reklamację bezpośrednio do linii lotniczych, a w razie konieczności zwrócić się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, oraz firm specjalizujących się w dochodzeniu roszczeń od przewoźników i w ostateczności wnieść pozew do sądu.