W świecie, gdzie na rynek handlowy każdego dnia wchodzą miliony różnorodnych produktów, nic nie jest wolne od błędów. Zdarzają się przypadki wycofywania produktów z uwagi na wady fabryczne lub błędy produkcyjne. Powstałe sytuacje okazują się na tyle trudne, że ciężko ustalić, kto nie dopełnił obowiązków. W tym celu coraz większą uwagę zaczęto zwracać na system zarządzania jakością, w którym ukuto termin FMEA.
Początki FMEA
FMEA to skrót od Failure Mode and Effect Analysis, który dosłownie oznacza “tryb awaryjny i analiza efektów”. Jest to metoda zarządzania jakością, która powstała w Stanach Zjednoczonych w latach 60. przy produkcji elementów do statków kosmicznych. Podlegały one szczegółowej ocenie w celu wykluczenia jakiegokolwiek zagrożenia dla pasażerów udających się w kosmos. Metodę stosowano w NASA, a jej sukces przyczynił się do tego, że metodę wdrożono również w przemyśle lotniczym i jądrowym. FMEA przywędrowała do Europy w latach siedemdziesiątych, gdzie znalazła swoje zastosowanie w branży motoryzacyjnej, jak i w przemyśle elektronicznym oraz chemicznym.
Na czym polega metoda FMEA?
FMEA jest techniką analityczną, która polega na dogłębnej analizie możliwych błędów w celu wykrycia potencjalnych awarii, które mogą powstawać jeszcze na etapie produkcji. Dzięki zastosowaniu metody FMEA specjaliści mają za zadanie wyeliminować wszelkie wady u źródła, co znacznie wpływa na poprawę właściwości poszczególnych elementów lub poprawę całego procesu produkcji. Charakterystyczną cechą metody FMEA jest jej oparcie na podstawach naukowych. System jest powtarzalny i cechuje go planowość.
Rodzaje FMEA
Analizę można przeprowadzić w dwóch kategoriach – produktowej lub procesowej. Analiza wyrobu służy temu, by w jak najwcześniejszej fazie produkcji rozpoznać wszelkie wady produktu jeszcze na etapie konstrukcyjnym. Wszelkie powstałe uchybienia identyfikowane są na podstawie szerokiej wiedzy specjalistów, którzy tworzą zespół FMEA. Oceniają oni produkt na podstawie elementów już powstałych w przedsiębiorstwie, jak również na podstawie danych pochodzących od konkurencji.
Drugą kategorią jest analiza procesowa. W jej trakcie następuje identyfikacja czynników, które mogą utrudniać proces produkcyjny, lub wręcz go uniemożliwiać. Cały proces fmea rozpoczyna się na wstępnym etapie wdrażania wyrobu w cykl produkcyjny, po którym natychmiast następują procesy prewencyjne odnośnie wszelkich wad.
Po co stosuje się FMEA?
Wykrycie wszelkich niezgodności oraz wad produktowych lub procesowych to tylko część zadań, które wykonuje zespół FMEA. Specjaliści muszą jeszcze wdrożyć szereg działań korygujących, których celem jest całkowite wyeliminowanie przyczyn. Proces nie należy do najprostszych, dlatego tryb pracy jest głównie zespołowy. W kształceniu fachowców niezbędne są liczne szkolenia, które zwiększają wiedzę zarówno praktyczną, jak i teoretyczną. Warto pamiętać, że raz zdobyta wiedza musi podlegać stałej aktualizacji, ponieważ metoda FMEA jest stale udoskonalana, czego efektem są liczne zmiany.