Przedsiębiorstwa często decydują się na zakup upominków dla osób zatrudnionych w swojej firmie, czy osób, z którymi współpracują. Rozliczanie tego typu wydatków jest tematem wzbudzającym wiele zainteresowania.
Rozliczanie drobnych upominków
Do przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej czy spółdzielczego stosunku pracy zalicza się różnego rodzaju wypłaty pieniężne, a także wartość pieniężną świadczeń w naturze lub ich ekwiwalenty. Nie ma tu znaczenia źródło finansowania tych wydatków i świadczeń pieniężnych, ponoszonych przez pracownika. Za tym idzie, że prezenty dla pracowników zaliczają się do przychodu, który podlega opodatkowaniu. W takiej sytuacji właściciel musi doliczyć wartość tego upominku do przychodu pracownika ze stosunku pracy i pobrać z tego tytułu zaliczkę na podatek dochodowy. Kwotę tej zaliczki pracodawca musi przekazać na rachunek Urzędu Skarbowego do 20 dnia miesiąca, po miesiącu, w którym nastąpiło pobranie zaliczki. Te zaliczki muszą także zostać wykazane po sfinalizowaniu roku podatkowego deklaracji PIT-4R oraz informacji PIT-11.
Uzasadnienie postępowania
Powyższe postępowanie musi odbywać się w takiej kolejności, gdy prezenty dla pracowników finansowane były z pieniędzy obrotowych. Zwolnieni z tych działań mogą być Ci, którzy ufundowali je ze środków ZFŚS, jak wynika z artykułu 21 ust.1 pkt.67 ustawy o PIT. Taka kwota nie może przekroczyć 1000 zł. Wówczas taki prezent nie będzie podlegał opodatkowaniu, zgodnie z informacjami udzielonymi przez dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.
Prezenty dla pracowników
Zazwyczaj prezenty te wręczane są podczas przejścia na emeryturę lub pewnego, znaczącego stażu pracy. Drobne upominki nie stanowią dla pracowników źródła przychodu, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi to do tego, że wartość takiego świadczenia nie powoduje powstania przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń. Jest to wersja zaprezentowana przez dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dnia 21.03.2016r.