Usługi konsultingowe są w Polsce stosunkowo młodą dziedziną sektora gospodarczego. Podstawą są tutaj usługi o charakterze doradczym, pełnione przez firmę zewnętrzną. Zakres usług może obejmować sektor finansowy, strategiczny, IT czy zarządzania. Dzięki usługom konsultingowym przedsiębiorstwo jest w stanie wdrożyć nowe trendy i zwiększyć swoją szansę na odniesienie sukcesu.
Konsulting zapisany na kartach historii
Wybuch rewolucji przemysłowej był kluczowym momentem dla rozwoju usług doradczych. W okresie, kiedy fabryki powstawały jedna po drugiej, rodziła się między nimi potężna konkurencja. Już wtedy korzystano z usług ekspertów wydajności, zwanych także diagnostami przemysłowymi. Dzięki ich spostrzeżeniom udoskonalony został proces produkcyjny, który zmniejszał zarówno straty zużywanych surowców, jak i czas.
W Polsce usługi konsultingowe dopiero teraz przechodzą swój dynamiczny rozwój. Zmiany na rynku gospodarczym zachodzą bardzo gwałtownie – stale pojawiają się nowe technologie usprawniające procesy przedsiębiorcze, zarówno na polu organizacyjnym, jak i marketingowych czy technologicznym. Początkowo z usług konsultingowych korzystały duże polskie podmioty, których działalność zakrojona była na skalę europejską lub światową. Dziś z usług firm doradczych korzystają również średnie oraz małe przedsiębiorstwa.
Współpraca z doradcą
Firmę konsultingową zatrudnia się w celu ulepszenia systemów funkcjonujących wewnątrz przedsiębiorstwa. Sukces osiągnięty zostaje wówczas, kiedy postawiona diagnoza jest trafna i uderza w najsłabsze firmowe punkty. Dopiero po zidentyfikowaniu problemu powstaje konkretny plan działania, w którym określone są cele i sposoby ich pomiaru. Współpraca z doradcą powinna być oparta na zaufaniu – sukces nie zostanie osiągnięty, jeśli doradcom nie zostaną dostarczone pełne i rzetelne dane lub zabraknie determinacji ze strony zamawiającego.
Współpraca z firmą konsultingową pozwoli podjąć strategiczne decyzje dotyczące najsłabszych sektorów w przedsiębiorstwie – warto zatrudnić doradców, w szczególności, kiedy w firmie trzeba dokonać gruntownych zmian.