Bardzo ważnym czynnikiem w każdej dobrze prosperującej firmie jest stosowanie odpowiedniego systemu motywacyjnego. Sukces firmy w dużym stopniu uwarunkowany jest od zaangażowania pracowników. Jak zatem motywować pracowników oraz jakich metod do tego używać? Oto kilka praktycznych porad związanych z motywowaniem własnej kadry.
Motywowanie pozytywne
Na wstępie warto zaznaczyć, że motywować można nie tylko pozytywnie, ale i negatywnie. Wszyscy specjaliści w dziedzinie biznesu jednogłośnie sądzą, że motywowanie pozytywne jest najbardziej skuteczne. Motywowanie finansowe jest jednym z przykładów motywowania pozytywnego. To różne nagrody finansowe, premie uznaniowe czy podwyżki. W tej grupie znajduje się także motywowanie pozapłacowe, czyli dodatkowe pakiety ubezpieczeniowe, karnety do kin, klubów fitness, kursy języków obcych, wyjazdy integracyjne pracowników, zniżki na produkty firmy, bony świąteczne oraz obiady firmowe.
Zastosowanie tych dwóch metod sprawia, że pracodawca ma do czynienia z usatysfakcjonowanymi i zaangażowanymi pracownikami, którzy lubią to, co robią, w 100% angażując się w rozwój firmy. Każdy rodzaj motywacji powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb pracownika. Zdarza się często w przypadku metod pozapłacowych, że pracownik nie jest z nich zadowolony np. z karty na fitness, ponieważ nie lubi uprawiać sportu. Występowanie różnych motywatorów w przedsiębiorstwie pokazuje osobom z nim zatrudnionym, że pracodawcy zależy na nich oraz na ich samopoczuciu.
Systematyczność to podstawa w motywowaniu
Kluczowym aspektem w procesie motywowania jest to, że proces ten powinien być długotrwały oraz konsekwentny. Odpowiednie zaplanowanie systemu nagród korzystnie wpływa na skuteczność osób zatrudnionych. Warto w nim zachowywać właściwą proporcjonalność w przyznawaniu świadczeń dodatkowych do rezultatów wykonanych działań. Zbytnie wyolbrzymianie wkładu pracownika może przyczynić się bardziej do demotywacji, a brak docenienia może doprowadzić nawet w nim do pojawienia się frustracji.