Formuła 4P pochodzi z lat 60 XX wieku. Jest prosta i skuteczna. Dlatego cieszy się dużą popularnością. Pomoże Ci zdefiniować opcje marketingowe, niezależnie od tego, czy planujesz wprowadzić nowy produkt, czy promujesz już istniejący. Koncentruje się na 4 obszarach: produkt, miejsce, cena i promocja.
Produkt
Skupia się na funkcjach i korzyściach danego produktu. Stanowi centrum marketing mix. Wszystkie działania marketingowe zaczynają się właśnie od niego. Jest przedmiotem fizycznym lub materialnym. Obejmuje też niematerialne aspekty, takie jak usługi, osobowość, organizacja, czy pomysły.
Wprowadzając produkt na rynek, zwróć uwagę na następujące czynniki:
- projekt,
- funkcje,
- nazwa handlowa,
- jakość,
- usługi,
- opakowanie, zwroty itp.
Odpowiedz sobie na kilka podstawowych pytań. Jakie potrzeby spełnia Twój produkt? Jaki problem rozwiązuje albo jakie wyzwania pomaga klientowi pokonać? Innymi słowy, co zyska konsument, korzystając z Twojego produktu? Jakie ma funkcje? Co odróżnia od konkurencyjnych produktów?
Istnieją trzy poziomy produktu. Ważne jest, aby zrozumieć różnice.
- Produkt podstawowy: nie jest rzeczywistym produktem materialnym, ale korzyścią, jaką zapewnia klientowi. Zaspokaja potrzeby konsumenta. W rzeczywistości jest to jedyny cel oferowania produktu lub usługi.
- Rzeczywisty produkt: konkretny przedmiot, który kupują klienci. Można określić jego cechy, takie jak kolor, styl, marka, rozmiar.
- Produkt rozszerzony: nienamacalne elementy, które zwiększają wartość produktu. Obejmuje gwarancje, opcje finansowania, sposób dostawy, jakość obsługi klienta, usługi instalacyjne.
Cena
To kluczowy element generujący przychody firmy. Określa, za ile klient może mieć Twój produkt. Pamiętaj, by ostrożnie podejmować decyzje cenowe. Traktuj je jako miecz obosieczny. Weź pod uwagę następujące zmienne marketingowe:
- metody wyceny, zasady, strategie,
- dodatki,
- zniżki, rabaty,
- okres płatności,
- polityka kredytowa.
Niektóre pozycje cenowe obejmują: ceny premium, penetracyjne, linii produktów, psychologiczne, ekonomiczne, promocyjne, skimming i wycena wartości.
Miejsce
Kolejnym elementem 4P jest miejsce. Odnosi się do sposobu, w jaki klienci znajdują Twój produkt. Aby zdefiniować ten czynnik, musisz pomyśleć o swoich kanałach dystrybucji.
Sprawdź, gdzie klienci szukają produktów, które oferują. Korzystają z mediów społecznościowych? Zaglądają do sklepów internetowych? A może wolą sklepy stacjonarne? Następnie zastanów się, w jaki sposób dotrzesz do potencjalnych klientów.
Opracowując plan marketingowy, uwzględnij wszystkie obszary od hurtownika, detalisty oraz wszelkich magazynów lub pośredników po drodze.
Promocja
Czwarty i ostatni filar to promocja. Musisz zainwestować we właściwe działania, aby klient rozpoznał potencjał Twojego produktu i zobaczył w nim rozwiązanie swoich problemów.
Zdefiniuj najlepsze kanały rozpowszechniania, innymi słowy, media, z których korzystają Twoi odbiorcy albo najczęściej odwiedzane miejsca. Sprawdź, kiedy najlepiej reklamować swoją firmę. Sprawdź, jaki format treści (filmy, obrazy i teksty) oraz język są najbardziej skuteczne. Przeanalizuj, co robi Twoja konkurencja. Poznaj jej mocne i słabe strony.