Satysfakcja z wykonywanej pracy może mieć różne podłoże, jednak zależnością, która przejawia się na rynku pracy od wielu lat jest niewątpliwie wynagrodzenie. Wiele firm prowadzi wśród osób zatrudnionych regularne badania zadowolenia z ogólnego przebiegu zatrudnienia w danej firmie, dzięki czemu możliwe jest prowadzenie skutecznej polityki zarządzania zasobami ludzkimi. Najważniejsze jest wsłuchiwanie się w bieżące problemy pracowników oraz sprawne reakcje na zgłaszane ewentualne nieprawidłowości.
Co ma wpływ na satysfakcję pracowników?
Należyte wynagrodzenie to jeden z ważniejszych czynników zadowolenia z pracy – co do tego nie ma wątpliwości. Jednak istnieją aspekty, które nie pozostają bez znaczenia, przykładem są relacje ze współpracownikami. Zespół powinien być przede wszystkim zgrany i stawać za sobą murem, w razie potrzeby. Liczy się również wsparcie nowych pracowników przez wyszkoloną już kadrę, proces wdrożenia powinien być przeprowadzony sprawnie i przy użyciu wszelkich skutecznych narzędzi. Istotne jest także umożliwienie pracownikowi korzystanie w pełni z posiadanych umiejętności o potencjału ich rozwoju w kolejnych etapach pracy. Wzrasta wówczas ogólnie pojmowana satysfakcja oraz rośnie poziom zaangażowania w wykonywane obowiązki, co powinno spotykać się z uznaniem przełożonego.
Przejrzysty system wynagradzania i przyznawania ewentualnych premii
Wynagrodzenie zasadnicze to często nie jedyny składnik pensji, w wielu firmach wprowadzono system premiowy, którego warunki są zazwyczaj ustalane indywidualnie z każdym pracownikiem. Najważniejsze jest przekazanie pracownikowi rzetelnych informacji oraz zasad przyznawania premii, najlepszym zabezpieczeniem będzie sporządzenie wszystkich wytycznych na piśmie, z czego jeden egzemplarz powinno wręczać się pracownikowi. Można dzięki temu uniknąć ewentualnych oskarżeń w zakresie braku sprawiedliwości w wynagradzaniu, poczucie równego traktowania, a nawet jego pewność jest kluczową kwestią mającą realny wpływ na zadowolenia z pracy.