Jak zauważono w zeszłym roku wzrosło zaciekawienie tematem podcastów w Polsce. Co raz częściej spotyka się specjalistyczne kanały tematyczne audio, które nie są tylko i wyłącznie tworem radiowym. Idea ta ma duże znaczenie w Ameryce Północnej. Podcasty stają się użytkowane nie tylko przez zwykłych ludzi, ale także przez inne przedsiębiorstwa, które używają ich jako innowacyjne narzędzie marketingowe.
Użytkowanie podcastów
Jako pierwsze pojawiły się w Stanach Zjednoczonych, a dopiero później trafiły do Europy. Zgodnie z najnowszymi danymi w USA podcasty są używane przez 90 mln ludzi. Większość z tej grupy stanowią mężczyźni, a przede wszystkim to młode osoby. Podobnie sytuacja wygląda w Polsce, ponieważ również występuje przewaga płci męskiej nad żeńską oraz najczęstszymi odbiorcami podcastów są młode osoby w przedziale wiekowym od 19 do 24 lat. Zgodnie z danymi Spotify, jego użytkownicy najczęściej słuchają tematów związanych ze sztuką i rozrywką, edukacją oraz komedią. Są to treści, które wzbogacają wiedzę bądź mają formę relaksacyjną. W Stanach osoby głównie słuchają muzyki, wiadomości oraz newsów ze świata rozrywki i celebryckiego. Treści te tam, głównie spotkać można w stacjach radiowych.
Zestawienie radia z podcastami
Radia dostrzegły potencjał podcastów i zaczęły je wykorzystywać. Nie ma absolutnie mowy o zastępowaniu radia. Dzięki rozwojowi technologicznemu powstają aplikacje i platformy, znajdujące się w Internecie, które pozwalają na odsłuchanie takich nagrań w każdej chwili. Podcasty nie tylko występują w sieci, spotkać jej można również w odbiornikach radiowych. Nie można mówić o rywalizacji między radiem, a podcastami. Zauważa się ich wzajemną współpracę, poprzez którą się uzupełniają. Podcasty zaczynają odgrywać ważną rolę w reklamie, dane pokazują, że aż 63 % reklamodawców planuje zwiększyć koszty przekazywane właśnie na nie. Związane jest to ze wzroste popularności reklam audio i sound brandingu. Są to przyjazne informacje dla osób, dla których ta forma przekazu jest ulubioną.