Zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi to złożone i skomplikowane zadanie, na które składa się szereg istotnych obowiązków. Zarządca wspólnoty mieszkaniowej musi nie tylko troszczyć się o porządek w budynku i na należącej do niego posesji, dbać o dobry stan techniczny mieszkań oraz przeprowadzać okresowe kontrole techniczne wynikające z przepisów prawnych. Zarządzanie wspólnotą obejmuje bowiem także wiele innych, formalnych kwestii związanych z funkcjonowaniem budynku, które muszą zostać prawidłowo zrealizowane.
Czym jest i jak może być realizowane zarządzanie wspólnotą?
Każdy budynek, aby mógł prawidłowo funkcjonować oraz spełniać oczekiwania jego mieszkańców, musi być prawidłowo i zgodnie z prawem zarządzany. Do realizacji tego trudnego i odpowiedzialnego zadania niezbędne jest więc posiadanie odpowiednich kompetencji, wiedzy oraz doświadczenia, które znacząco ułatwiają realizowanie obowiązków płynących z zarządzania wspólnotą. Ich zakres jest bardzo szeroki i zróżnicowany, co wymaga poświęcenia sporych ilości czasu. Nic więc dziwnego, że w roli zarządców wspólnot mieszkaniowych najczęściej występują profesjonalne firmy świadczące usługi z zakresu zarządzania i administrowania nieruchomościami.
Umowa o własności lokali przewiduje, że każda wspólnota mieszkaniowa powinna posiadać swój zarząd lub zarządcę. Wybór zarządcy jest z kolei obowiązkiem każdej nieruchomości, która liczy sobie więcej niż 7 lokali mieszkalnych. W skład zarządu wspólnoty mogą wchodzić wybrani przez mieszkańców ich przedstawiciele i w tej sytuacji mamy do czynienia z tzw. zarządem właścicielskim. Zarządzanie wspólnotą może zostać jednak z powodzeniem powierzone zewnętrznej firmie, z którego to rozwiązania, z uwagi na jego liczne zalety, korzysta obecnie większość wspólnot. W sytuacji, kiedy zarządzanie wspólnotą jest realizowane przez firmę z zewnątrz, mamy natomiast do czynienia z tzw. zarządem powierzonym.
Jakie czynności i zadania składają się na zarządzanie wspólnotą?
Zarządzenie wspólnotą obejmuje kompleksową obsługę nieruchomości. Składają się na nią zarówno czynności administracyjne, jak i techniczne. Do obowiązków zarządcy wspólnoty należy m. in. prowadzenie księgowości, dbanie o sprawy finansowe wspólnoty, jej obsługa prawna, prowadzenie prac remontowych, konserwacyjnych i porządkowych oraz reprezentowanie interesów wspólnoty na zewnętrz. Z uwagi na swój bardzo rozbudowany i zróżnicowany charakter, zarządzanie wspólnotą powinno zostać powierzone kompetentnym osobom, które posiadają wiedzę, doświadczenie oraz profesjonalne umiejętności umożliwiające im prawidłowe realizowanie wszystkich obowiązków wynikających z zarządzania wspólnotą.
Utrzymanie nieruchomości w optymalnym stanie technicznym, dbanie o jej finanse i bieżące sprawy oraz przede wszystkim zapewnienie mieszkańcom poczucia bezpieczeństwa, jest bardzo odpowiedzialnym i wymagającym zadaniem. Z tego powodu zarządzanie wspólnotą warto oddać w ręce wyspecjalizowanej firmy świadczącej kompleksowe usługi w tym zakresie. Pozwoli to czerpać maksimum korzyści z prawidłowego zarządzania nieruchomością oraz uniknąć licznych problemów związanych z niewłaściwym wywiązywaniem się zarządcy z powierzonych mu obowiązków.