Rebranding stanowi znaczącą modyfikację jednego lub wszystkich elementów składających się na markę. Jest to więc swoiste odnowienie marki, które pozwala jej lepiej odpowiadać na potrzeby współczesnego rynku lub na nowo zaistnieć w świadomości swoich odbiorców. Rebranding jest bardzo wymagającym procesem, który prawidłowo przeprowadzony może jednak przynieść firmie wiele wymiernych korzyści.
Czym jest i na czym polega rebranding marki?
Najważniejszym celem istnienia i funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa jest branding, czyli proces budowania oraz umacniania wizerunku marki. Prawidłowo prowadzony pozwala firmie zaistnieć w świadomości odbiorców, zyskać ich zaufanie oraz utrzymywać je w długofalowej perspektywie, co pozwala na stałe umacnianie pozycji oraz zwiększanie zysków. Nie wszystkim firmom udaje się jednak osiągnąć taki cel, a powodem porażki najczęściej jest niewłaściwie prowadzony branding. W takiej sytuacji warto rozważyć rebranding – proces, który wbrew pozorom nie jest przeciwieństwem brandingu.
Rebranding obejmuje zmiany związane z wizerunkiem firmy lub marki. W trakcie jego prowadzenia modyfikowane są takie elementy, jak m. in. nazwa firmy, jej logo oraz sposób komunikacji z odbiorcami. Głównym powodem, dla którego przeprowadzany jest rebranding jest zaistniała potrzeba zmiany postrzegania marki przez klientów. Firmy decydują się na odświeżenie wizerunku także z potrzeby lepszego jego dostosowania do realiów współczesnego rynku – rebranding służy unowocześnieniu marki oraz wzmocnieniu jej konkurencyjności na tle innych przedsiębiorstw.
Kiedy warto przeprowadzić rebranding?
Rebranding jest radykalnym posunięciem, które powinno być podjęte z ważnych powodów. Nie należy się na niego decydować z powodu samej chęci odświeżenia wizerunku firmy, jeśli nie ma ona faktycznego uzasadnienia. Rebranding w wielu przypadkach może się bowiem wiązać z utratą niektórych klientów przyzwyczajonych do poprzedniego, dobrze znanego i kojarzonego wizerunku przedsiębiorstwa. Decyzja o rebrandingu powinna być zawsze starannie przemyślana oraz podjęta po konsultacji z profesjonalną agencją brandingową, która zajmie się jego wdrożeniem.
Sygnałów mówiących o tym, że warto przeprowadzić rebranding, jest kilka. Pierwszym z nich jest spadek sprzedaży. Firmy, które posiadają przestarzały wizerunek słabo odpowiadający oczekiwaniom współczesnych odbiorców oraz wypadający nieciekawie na tle konkurencji, dzięki rebrandingowi mogą nadać zupełnie nowy kierunek swoim działaniom oraz podnieść wyniki sprzedaży. Nowy, atrakcyjny wizerunek pozwala odnieść sukces na rynku oraz umocnić na nim swoją pozycję. Rebranding z powodu słabej sprzedaży powinien być zawsze poprzedzony dokładną analizą powodów takiego stanu rzeczy.
Kolejnym powodem, dla którego warto zdecydować się na rebranding, jest przestrzały charakter marki. Problem ten dotyka w szczególności firm działających na rynku od wielu lat, które aktualnie nie są już tak atrakcyjne dla odbiorów, jak były 10 czy 20 lat temu. Rebranding pozwala im odświeżyć wizerunek oraz dostosować go do potrzeb współczesnego pokolenia, co pozytywnie wpływa na wyniki sprzedaży oraz rozpoznawalność wśród klientów. Rebranding warto także rozważyć, jeśli dotychczasowy wizerunek firmy jest niespójny, komunikacja z klientem prowadzona w chaotyczny sposób lub firma nie posiada cech pozwalających jej na wyróżnienie się na tle konkurencji.