Targetowanie, czyli określanie grupy docelowej odbiorców, do których trafi nasza reklama internetowa, jest bardzo ważnym elementem budowania skutecznej kampanii reklamowej. To właśnie od targetowania w dużej mierze zależy czy reklama zostanie wyświetlona odpowiednim osobom i czy skorzystają one następnie z naszego produktu. Warto zastanowić się chwile nad określeniem grupy docelowej, aby marketing internetowy i reklama były skuteczne a nasz budżet został spożytkowany efektywnie i wydajnie. W tym tekście prezentujemy wszystko o targetowaniu oraz opisujemy — czym jest targetowanie, dlaczego jest takie ważne i jak określać grupę docelową poprawnie.
Czym jest targetowanie?
Targetowanie to określenie grupy docelowej osób, które zobaczą naszą reklamę. Jest ono używane przy tworzeniu reklam internetowych np. w Social Mediach czy w Google Ads. Obecnie większość znaczących systemów reklamowych posiada taką opcję. Jest ona udostępniana nam podczas konfiguracji samej reklamy. Możemy wtedy wybierać spośród wielu — często nawet kilkuset parametrów, jakie muszą spełniać osoby, którym zostanie wyświetlona dana reklama. Parametry te mogą dotyczyć zarówno lokalizacji — mniej lub bardziej dokładnej, podstawowych danych takich jak wiek, płeć czy zawód lub bardziej zaawansowanych jak praca, hobby, zainteresowania, odwiedzane strony na portalu, wykształcenie czy posiadane przedmioty. Parametry te możemy wybierać zarówno pojedynczo, wskazywać kilka, które muszą być spełnione lub wykluczać osoby, które spełniają podane parametry. Samo targetowanie nie jest trudne i ma formę prostego formularza, w którym określamy dane parametry.
Dlaczego jest aż takie ważne?
Targetowanie, czyli określenie odpowiedniej grupy docelowej jest bardzo ważne z kilku względów. Jeśli uruchamiamy naszą reklamę internetową oraz konfigurujemy kampanię, we wszystkich programach reklamowych otrzymamy możliwość określenia grupy docelowej. Pierwszym powodem, dla którego warto rzetelnie i dokładnie określać ją jest efektywne wydanie budżetu reklamowego. Jeśli dokładnie określimy osoby, do których trafi nasza reklama i będą to osoby zainteresowane branżą czy tematyką, z dużym prawdopodobieństwem skorzystają one z naszej oferty. W taki sposób wydając np. 100 złotych na reklamę mamy gwarancję, że w tej cenie trafiliśmy do osób, które wygenerują wysoką sprzedaż. Gdy za owe 100 zł przy niedbałym określaniu grupy docelowej wyświetlimy np. reklamę samochodów osobom niepełnoletnim lub o niskich zarobkach — praktycznie zmarnujemy cały budżet.
Drugim powodem, dla którego warto pochylić się nad targetowaniem, jest skuteczność reklamy i rozwój firmy. Jeśli idziemy odpowiednio określać grupę docelową, do której kierujemy naszą reklamę, zarobimy więcej środków w krótszym czasie i szybciej będziemy rozwijać nasz biznes. Przełoży się to ogólną pozytywną spiralę a nasz sklep lub inny biznes będą działały dużo sprawniej niż przy małej liczbie klientów.
Odpowiednie targetowanie to też możliwość nawiązania długotrwałych relacji z klientem i wyrobienie sobie pozytywnego wizerunku. Jeśli reklama będzie wyświetlana osobom, które interesują się daną branżą lub kategorią tematyczną, polubią oni również naszą firmę. Dzięki temu w przyszłości będą ją rozpoznawały oraz skorzystają z naszych usług, gdyż w przeszłości obejrzały ciekawą reklamę czy zapamiętały jakościowe ubrania naszego sklepu. Dla tego też powodu warto jak najdokładniej określać grupę docelową — chyba, że zależy nam na zwiększaniu zasięgu marki i rozszerzamy target.
Jak określić grupę docelową?
Określanie grupy docelowej powinniśmy rozpocząć od stworzenia profilu osoby, której chcemy wyświetlić naszą reklamę. W tym celu możemy utworzyć jedną lub kilka grup i podzielić naszą reklamę, aby sprawdzić, w której grupie docelowej mamy największą skuteczność. Warto przed rozpoczęciem tworzenia grupy docelowej w programie reklamowym spisać wszystkie cechy na kartce papieru lub w notatniku, aby nie przeoczyć żadnego i skupić się jedynie na wprowadzeniu danych danej grupy docelowej.
Pierwszym krokiem jest określenie lokalizacji oraz narodowości osób, do których kierujemy naszą reklamę. Warto w tym celu podać dokładne lokalizacje takie jak np. duże miasta, konkretne miasto, region czy cały kraj. Musimy pamiętać też o określeniu narodowości i języka, jakim posługiwać się mogą odbiorcy. To często zapomniany element, który w konsekwencji może zmniejszyć skuteczność naszej reklamy, gdyż w Polsce przybywa wielu obcokrajowców niezainteresowanych naszą ofertą.
Kolejnym punktem określenia targetu jest podanie danych ogólnych o odbiorcach takich jak wiek, płeć, wykształcenie, zawód, czy zainteresowania. Dzięki takim parametrom nakreślimy grupę, która może interesować się naszym produktem. W przypadku gdy produkujemy deskorolki — będzie to młodzież od 15 do 20 lat, mężczyźni z dużych miast, interesujący się deskorolkami. Gdy określiliśmy już podstawy profil grupy, warto zacieśniać go, jeśli mamy taką możliwość, a program reklamowy nie pokazuje nam, że grupa jest już za mała. W tym celu możemy określić aktywność na danym portalu - np. odwiedzane strony przez użytkowników, posiadane przedmioty czy używanie konkretnych telefonów np. z systemem android. Jeśli zależy nam na majętnych klientach, możemy zawęźić grupę np. stosując dodatkowe parametry - posiadania ekskluzywnych przedmiotów, aut, drogich telefonów czy zainteresowań w postaci golfa lub tenisa. Osoby, które posiadają większe dochody znacznie chętniej i łatwiej będą wydawały pieniądze na nowe produkty.
Jeśli zależy nam na zwiększaniu zasięgu czy wchodzeniu na nowe rynki i docieraniu do nowych grup warto pójść w przeciwnym kierunku i jedynie podstawowo określić grupę naszych odbiorców. W takim wypadku określimy jedynie podstawowe parametry, tak aby wykluczyć tylko osoby, które z pewnością nie skorzystają z naszych produktów np. z racji wielu, lokalizacji czy języka — pozostawiając inne parametry nieokreślone. W ten sposób trafimy z naszą reklamą do różnych grup, z których część osób może skorzystać z naszego produktu lub usługi.