Facebook jest miejscem, gdzie reklamuje się wiele osób, firm i marek. Uruchomienie kampanii reklamowej jest też łatwe i przystępne dzięki prostemu managerowi. Dzięki niemu możemy samodzielnie i bez pomocy innych osób rozpocząć promocję naszej marki i korzystać z wielu zalet reklamy na Facebooku. Poniżej opisujemy — czym jest reklama na Fb, jak uruchomić kampanię reklamową oraz na jakie elementy powinniśmy zwrócić szczególną uwagę podczas tworzenia reklamy.
Czym jest Facebook Ads i reklama na FB?
Facebook Ads to system, który umożliwia emitowanie reklam na Facebooku. Dzięki niemu możemy wyświetlać reklamy dowolnie wybranym użytkownikom tego portalu społecznościowego. Reklamy na Facebooku mają różne formy i mogą być to zwykłe posty, grafiki czy materiały video. Są one umieszczane również w różnych częściach serwisu np. w messengerze odbiorców, w kolumnie aktualności czy w prawej kolumnie. Samo skorzystanie z systemu reklamowego jest dostępne dla wszystkich, nic nie kosztuje, a płacimy jedynie za wyświetlane reklamy. Możemy też w niektórych sytuacjach rozliczać się za kliknięcie w link. Obsługa kreatora reklam jest prosta, przystępna a w internecie istnieje wiele różnego rodzaju materiałów czy wskazówek od samego Facebooka. Możemy skorzystać zatem z niego samodzielnie, jako osoby prywatne i niedysponujące dużym budżetem reklamowym. Reklamę możemy też w każdej chwili wstrzymać lub edytować i wznowić jej emisję.
Aby przejść do managera reklam na Facebooku, należy wejść w prawe górne menu i wybrać opcję — Zarządzanie Reklamami lub w górnej belce uruchomić opcję Utwórz reklamę. Następnie zostaniemy przeniesieni do managera reklam, gdzie wystarczy wybrać opcję “Utwórz” i będziemy mogli rozpocząć tworzenie naszej kampanii reklamowej. Facebook daje też możliwość promowania posta naszej strony, gdzie pod postem znajduje się niebieski przycisk “Promuj Post”. Po jego kliknięciu otrzymamy do dyspozycji podstawowe i uboższe od managera opcje konfiguracji promocji posta i będziemy mogli reklamować bezpośrednio nasz post.
Kampania i Cel
Gdy znajdziemy się już w managerze reklam pierwszą z trzech zakładek, z którymi będziemy musieli się uporać — jest “Kampania”. W tym miejscu otrzymujemy do wyboru cel naszej kampanii. To właśnie od jego określenia zależy jakie następne opcje do wyboru otrzymamy oraz komu Facebook będzie wyświetlał naszą reklamę. Jeśli wybierzemy np. opcje reklamy video, Fb będzie wyświetlało nasz materiał osobom, które często i chętnie oglądają filmiki, a także w dalszej części udostępni nam możliwość wgrania pliku video. Gdy wybierzemy np. cel przekierowania ruchu na zewnętrzną stronę - FB Ads udostępni nam miejsce na link w reklamie i będzie emitował ją osobom, które chętnie przechodzą na strony zewnętrzne. Do wyboru mamy kilkanaście celów podzielonych na 3 kategorie — Świadomość, Działania i Konwersja. Każdy cel jest krótko opisany i warto zastanowić się nad jego wyborem, aby zmaksymalizować efekt swojej reklamy i zwiększyć jej skuteczność.
Zestaw Reklam — odbiorcy, harmonogram i budżet
Druga zakładka, którą otrzymamy do konfiguracji, jest zakładką “Zestaw Reklam”. Jest to najobszerniejsza część managera reklam, w której określać będziemy opcje ogólne kampanii reklamowej. Pierwszym krokiem jest podanie odbiorców naszej kampanii reklamowej, czyli popularne targetowanie. W tym miejscu otrzymamy do wypełnienia formularz, który umożliwia wybieranie konkretnych opcji, jakie musi spełnić dana osoba aby zobaczyć naszą reklamę. Opcji jest ok. kilkuset i są zarówno ogólne, jak i bardzo szczegółowe. Do podstawowych będzie należał wiek, lokalizacja użytkownika, płeć, narodowość czy zatrudnienie. Do bardziej szczegółowych np. wykształcenie, zainteresowania, aktywność na Facebooku czy zainteresowanie konkretnymi stronami na FB. Jeśli chcemy pozyskiwać klientów, powinniśmy zawężać grupę docelową i podawać jak najdokładniejszy profil naszego idealnego klienta. Gdy chcemy zwiększać zasięg czy wchodzić na nowe rynki powinniśmy określić jedynie podstawowe parametry osoby, która zobaczyć naszą reklamę. Grupy odbiorców możemy też zapisywać i edytować w późniejszym czasie.
Po wybraniu grupy docelowej określać będziemy w podzakładce “umiejscowienie” miejsca reklam, w jakich będzie ona wyświetlana. Możemy wybierać spośród wielu miejsc takich jak główna sekcja z aktualnościami, prawa kolumna, messenger, marketplace oraz innych lokalizacji. Możemy także wybrać czy reklama ma wyświetlać się jedynie na komputerach, czy również na urządzeniach mobilnych. Jeśli nie mamy preferencji, możemy pozostawić te decyzje Facebookowi. Ostatnią podzakładką w drugiej sekcji jest “budżet i harmonogram”. W tym miejscu będziemy określać parametry związane z finansami kampanii. Możemy podać maksymalny koszt wyświetlenia jednej reklamy, budżet dzienny, budżet całościowy kampanii oraz będziemy mogli zadecydować czy naliczanie odbywać się będzie za wyświetlanie reklamy, czy za kliknięcie w link. Ostatnim krokiem do wykonania w tej części kreatora jest ustalenie harmonogramu kampanii. Do dyspozycji otrzymamy możliwość wyboru czasu trwania kampanii, rozpoczęcia kampanii czy wyświetlania reklam w konkretne dni w konkretnych godzinach.
Reklama
Ostatnią, 3 zakładką jest część, gdzie konfigurujemy samą reklamę. W tej części będziemy mogli zadecydować czy będzie miała ona postać posta, karuzeli ze zdjęciami, pokazu slajdów czy materiału video. Możemy też dodać tytuły, opisy lub tekst czy przyciski na naszej reklamie. Bardzo komfortowym rozwiązaniem jest podgląd konfigurowanej reklamy “na żywo”. Dzięki temu sprawdzimy w czasie rzeczywistym, jak będzie wyglądała reklama na poszczególnych urządzeniach i w konkretnych miejscach po wyemitowaniu. Jest to ważny element, gdyż dzięki niemu możemy ustawić reklamę w taki sposób, aby była ona estetyczna.
Porada 1: Czasami warto uruchomić dwie lub trzy oddzielne reklamy i dostosować je do innych miejsc wyświetlania np. Instagrama, messengera i postu w aktualnościach. Dzięki temu dodamy odpowiednio dużo tekstu, odpowiednie grafiki czy przyciski.
Porada 2: Choć konfigurowanie reklamy w managerze reklam Fb Ads jest dosyć proste i powinniśmy poradzić sobie z tym zadaniem, jeśli nie czujemy się na siłach w internecie działa wiele agencji marketingowych czy freelancerów, którzy oferują stworzenie samej reklamy, wybranie grupy docelowej oraz jej opublikowanie i raportowanie o wynikach. Jeśli posiadamy pewien budżet reklamowy, może być to dobre i efektywne rozwiązanie.