• Biznes
  • Działalność Firmy
  • Szkolenia
  • Marketing
  • Pieniądze
  • Poradnik Biznesmana
  • Biznes
  • Działalność Firmy
  • Szkolenia
  • Marketing
  • Pieniądze
  • Poradnik Biznesmana
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Start
  • Biznes
  • Działalność Firmy
  • Szkolenia
  • Marketing
  • Pieniądze
  • Poradnik Biznesmana
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Start

Czym jest analiza SWOT?

Biznes Napisany przez: Agnieszka Osiek 04-01-2021

Analiza SWOT to jedna z najstarszych i najskuteczniejszych metod oceny potencjału danego projektu. Jakich błędów należy unikać podczas jej przeprowadzania? Zweryfikuj to poniżej!

Czym konkretnie jest analiza SWOT?

Analiza SWOT to metoda oceny potencjału lub konkurencyjności firmy oparta na analizie następujących czterech zmiennych: zaleta, słabość, okazja, zagrożenie.

Wyróżnia się trzy podstawowe typy analizy SWOT. Pierwszy rodzaj analizy SWOT definiuje mocne i słabe strony jako czynniki wewnętrzne. Natomiast szanse i zagrożenia definiuje jako czynniki zewnętrzne. Drugi rodzaj zakłada, że mocne i słabe strony są czynnikami bieżącymi, a szanse i zagrożenia są czynnikami przyszłymi. Natomiast trzeci sposób opiera się na założeniu, że mocne i słabe strony są czynnikami subiektywnymi, na które obiekt analizy w mniejszym lub większym stopniu wpływa, podczas gdy obiekt analizy nie wpływa na szanse i zagrożenia lub ich wpływ jest znikomy.

Czym jest analiza SWOT?

Zalety, czyli mocne strony

Zalety mogą stanowić o przewadze konkurencyjnej. Przykłady obejmują elementy, takie jak:

  • Pracownicy są wysoko wykwalifikowani,
  • Pasja do pracy,
  • Bogate doświadczenie właściciela w zarządzaniu,
  • Znajomość branży, w której działa firma,
  • Wiedza i doświadczenie.

Wady, czyli słabe strony

Są to wszystkie elementy, nad którymi dobrze popracować, czyli między innymi:

  • Brak wykwalifikowanych pracowników,
  • Niska motywacja,
  • Brak wiedzy na temat konkretnej branży,
  • Małe doświadczenie w zarządzaniu.

Okazje, czyli szanse

Przynoszą korzyści firmie i zwiększają szanse na udaną inwestycję. Czynniki korzystne dla firmy to na przykład:

  • Produkty i usługi,
  • Mniejsza konkurencja,
  • Gospodarka kraju lub regionu,
  • Korzystne prawo.

Zagrożenia

Utrudniają firmie rozwój lub osiąganie dobrych wyników. Do najczęstszych zagrożeń w branży należą:

  • Niski popyt na określone produkty i usługi,
  • Kryzys finansowy,
  • Niekorzystne przepisy gospodarcze lub podatkowe.

Podsumowując, analiza SWOT jest stosunkowo prostym, ale jednocześnie bardzo przydatnym narzędziem. Można je bez problemu szeroko stosować w większych przedsiębiorstwach, jak i w małych biznesach. Warto więc z niej skorzystać, aby jeszcze lepiej się rozwijać.

Poprzedni artykuł

Książki o marketingu internetowym — kompendium wiedzy kompendium wiedzy i inspiracji dla przedsiębiorców

Kolejny artykuł

Zakup towarów przed rozpoczęciem działalności firmy a spis z natury



Biznes

Rozmowa kwalifikacyjna - jak się przygotować?

Biznes

Kilka pomysłów na założenie pierwszego biznesu

Biznes

Zastosowanie sztucznej inteligencji w biznesie

  • Ciekawe
Co to jest marketing mix?
15-04-2020
Czym jest analiza FMEA?
16-12-2019
Carsharing w Lublinie
22-07-2019
Jak rozliczyć upominki dla pracowników?
30-01-2020
  • Najnowsze
Lekcje angielskiego dla dzieci w Krakowie - dlaczego warto się na nie zdecydować?
10-05-2022
Jakie etui na MacBook Air 13?
16-05-2022
6 sposobów na work-life balance
01-12-2020
Porady prawne na telefon.
21-04-2020
  • Popularne
Budowa efektywnego zespołu
27-01-2021
Tenis - wartościowa dyscyplina dla każdego
12-02-2024
Jak zorganizować udany event?
21-12-2019
Wynajem mieszkania czy zakup własnej nieruchomości?
25-02-2020
  • Top10
Jak motywować pracowników?
21-12-2020
Konsulting kluczem do sukcesu
19-12-2019
Planowanie programów lojalnościowych i ich realizacja
22-06-2021
Najbardziej efektowne hotele w Polsce
21-02-2020
© Twój pomysł na biznes