Wraz ze zwiększaniem się zjawiska unikania regulowania swoich zobowiązań przez klientów, powstało zapotrzebowanie na nowoczesny system, ułatwiający przebieg procesów windykacyjnych. Dochodzenie swoich roszczeń jest dzisiaj koniecznością dla wielu firm, działających w przeróżnych branżach. Monitorowanie procesów windykacyjnych i polubowne załatwienie sprawy nie jest jednak takie proste. Z tego też powodu bardzo dużo firm posiada oddzielne wydziały windykacyjne lub zleca windykację firmom zewnętrznym. Jak windykacja wygląda w praktyce i jak programy do windykacji ją usprawniają?
Program do windykacji – dla kogo?
Wyróżnia się dwa podstawowe sposoby prowadzenia windykacji – miękki oraz twardy. O ile windykacja twarda wiąże się z postępowaniem sądowym i nie ma tutaj już za bardzo miejsca na pertraktacje, o tyle windykacja miękka umożliwia polubowne załatwienie sprawy. I to właśnie tego typu windykacją zajmują się działy windykacyjne w przedsiębiorstwach, kancelarie prawnicze, firmy odszkodowawcze oraz profesjonalne firmy windykacyjne. To właśnie dla nich program do windykacji stanowi istotny filar działania.
Skuteczna windykacja miękka
W zakres procesów windykacji miękkiej wchodzi przede wszystkim kontakt telefoniczny i listowny z osobą niewywiązującą się ze swoich zobowiązań. Kontakt ten ma na celu uświadomić jej istnienie problemu i zachęcić ją do polubownego rozwiązania sprawy. Biorąc pod uwagę, że takich spraw jest setki, tysiące, a nawet więcej, nie można wykonać sprawnie tych czynności w sposób tradycyjny. I do zoptymalizowania wszystkich tych działań służy właśnie program do windykacji. Jest to bowiem narzędzie, które nie tylko usprawnia sam proces wykonywania czynności windykacyjnych, ale także umożliwia zwiększenie ich efektywności.
Wsparcie dla nowoczesnej windykacji – program contact center
Niezwykle przydatnym wsparciem do prowadzenia skutecznej windykacji jest dzisiaj nowoczesne oprogramowanie contact center, które ułatwia kontakt z klientem i prowadzenie rozmów mających na celu zmotywowanie go do uregulowania swoich zobowiązań. Z pozoru zadanie to nie powinno być trudne, jednak klienci czy kontrahenci, którzy unikają swojej odpowiedzialności, potrafią robić to niezwykle operatywnie. Jedną z kluczowych opcji, która uniemożliwia ciągłe ignorowanie połączeń, jest prezentacja numeru losowego, co utrudnia jego identyfikację przez osobę, do której dzwoni konsultant, ponieważ za każdym razem dzwoni on z innego numeru.
Program do windykacji – automatyczna inicjacja połączeń
Nowoczesny program contact center, który oferuje firma Thulium, nie tylko pozwala na skuteczny kontakt z klientem dzięki losowej prezentacji numeru, ale umożliwia także pełne przygotowanie konsultanta do takiego kontaktu. Wszystko dlatego, że program jest połączony z systemem CRM, co daje konsultantowi dostęp do całej historii kontaktu – również możliwości odsłuchania poprzednich rozmów. Dzięki temu konsultant wie, jak prowadzić rozmowę z daną osobą. Co istotne, program do windykacji umożliwia również automatyczną inicjację połączeń i odrzucanie tych, które łączą się z pocztą głosową. A to z kolei pozwala na znaczną optymalizację czasu pracy konsultanta, który już nie traci go na realizowanie połączeń prowadzących do skrzynki głosowej, sekretarki czy faxu.