Zarządzanie jakością to proces bardzo skomplikowany. Aby go nieco usprawnić, powstały normy ISO, gdzie znajdują się przepisy kompetencyjne, ustanowione przez Międzynarodowy Komitet Organizacyjny. Oto najważniejsze zasady zarządzania jakością.
Orientacja na klienta
Pierwszą i najważniejszą zasadą jest orientacja na klienta. W myśl tej reguły podstawowym celem każdej organizacji powinno być zadowolenie klienta poprzez spełnienie jego wszystkich oczekiwań. Uznaje się, że przedsiębiorstwo osiągnie sukces wówczas, kiedy konsumenci nabiorą do niego zaufania.
Przywództwo
Skuteczny system zarządzania jakością ma swój początek w kadrze kierowniczej. Dobrze prowadzona firma to taka, w której członkowie zarządu są w stanie pełnić funkcję liderów, wykorzystując w pełni potencjał swoich pracowników.
Zaangażowanie
Bez tej cechy firma nie jest w stanie funkcjonować w 100 procentach. Pełne zaangażowanie osiąga się poprzez właściwy dobór personelu, podnoszenie kwalifikacji pracowników, jak również analizowanie ich pomysłów na usprawnienie funkcjonowania firmy.
Podejście procesowe
Efektem sprawnego procesu jest produkt lub usługa, która będzie spełniać oczekiwania konsumentów. Dzięki identyfikacji poszczególnych czynności wykonywanych w procesie, a także powiązań między nimi, firma jest w stanie poprawić wyniki swojej organizacji. Efektem jest udoskonalenie funkcjonowania całej firmy.
Podejmowanie decyzji na podstawie faktów
Podjęcie każdej decyzji powinno być związane z posiadaniem niepodważalnych dowodów na to, że poczynania idą w słuszną stronę. Decyzje powinny być zatem podejmowane na podstawie analiz, pomiarów i badań.
Dobre relacje z zainteresowanymi
Trwały sukces firmy oparty jest przede wszystkim na korzystnych relacjach ze stroną zewnętrzną. Wspólne zrozumienie celów, a także płynność w dostawie towarów i usług są niezbędne w udanym procesie zarządzania jakością.
Wdrożenie powyższych zasad w codzienne funkcjonowanie firmy pozwoli udoskonalić proces zarządzania jakością w każdym przedsiębiorstwie.