System ERP jest dzisiaj standardem zarówno dla dużych, jak i średnich i małych firm. Jednak zwłaszcza w przypadku tych ostatnich bardzo istotny jest wybór odpowiedniego systemu. Na rynku dostępnych jest bowiem wiele programów ERP. Natomiast kluczem do wykorzystania całego potencjału systemów zarządzania, jest ich dostosowanie do indywidualnych potrzeb. Jednym z podstawowych wyborów jest ten pomiędzy systemem ERP umieszczonym na serwerze i w chmurze. Która opcja jest lepsza w przypadku małych firm?
Skalowalność jako jedna z najważniejszych cech ERP dla małych firm
Założeniem niemal każdego małego przedsiębiorstwa jest systematyczny wzrost. Cele mogą być bardzo wysokie, jednak trudno będzie je osiągnąć, jeśli system ERP nie będzie dostosowany do wzrostu firmy. Już na starcie rzeczywistość firmy należy zorganizować tak, aby była przygotowana do wzrostów. Co to ma wspólnego z kwestią wyboru między ERP na serwerze a w chmurze? Otóż prywatny serwer ma określoną pojemność. Można oczywiście już na początku wybrać duży serwer, tak aby system ERP zajmował tylko jego niewielką część. W takie jsytuacji będziemy gotowi na rozrost firmy, a tym samym również rozrost systemu ERP, który będzie zajmowało o wiele więcej miejsca. Jednak wiąże się to z dużym wydatkiem, a przecież w przypadku małych firm każdy grosz jest ważny. Decydując się na ERP w chmurze, możliwości są nieograniczone. Oczywiście użytkowanie większego obszaru w chmurze wiąże się z pewnymi kosztami. Jednak dotyczą one tylko dokupienia miejsca na dysku, a nie wykupywania usługi, przez co jest to o wiele bardziej opłacalne rozwiązanie.
Przykładem programu ERP, który można umieścić w chmurze, jest Enova 365. Jest to system dostosowany do potrzeb małych firm. Chodzi tutaj już nie tylko o to, że można go zainstalować w chmurze. System ten sam w sobie jest skalowalny, a więc można go łatwo zmodyfikować w przypadku, gdy firma się rozrasta.
Enova 365 w chmurze to zawsze niższe koszty
Wyżej opisany został wzrost kosztów związanych z rozrostem firmy. Jednak jak się okazuje, ERP w chmurze to rozwiązanie tańsze również w przypadku małych firm. Przede wszystkim nie trzeba płacić za sprzęt oraz oprogramowanie IT. Innymi słowy, nie musimy kupować serwera. Korzystanie z chmury jest natomiast czymś na kształt wynajmu, w tym przypadku wynajmu przestrzeni. Zatem siłą rzeczy jest to rozwiązanie zdecydowanie tańsze. Kupując własny serwer, trzeba wydać pieniądze na wspomniany sprzęt i oprogramowanie, jak również na specjalistów, którzy zajmą się ich obsługą. Tym samym system ERP na prywatnym serwerze generuje koszty przez cały czas jego użytkowania! Co więcej, sprawia wiele kłopotów, gdyż trzeba sobie samodzielnie radzić z wszelkimi awariami.
Niewątpliwie lepszym rozwiązaniem jest lokalizacja programu ERP w chmurze niż na prywatnym serwerze. Główne argumenty na rzecz przewagi chmury dotyczą finansów, choć nie bez znaczenia jest też komfort. Niemniej jednak wybór ten nie ma większego wpływu na wyniki operacyjne firmy. Z tej perspektywy ważniejsze jest, aby wybrać odpowiedni system ERP. W przypadku małych i średnich firm może to być na przykład wspomniana wcześniej enova 365. Oczywiście to tylko jedna z propozycji, a wybór programów jest dzisiaj bardzo duży.