Etykiety od pokoleń wykorzystywane są w branży handlowej czy logistycznej, ułatwiając identyfikację produktu i przyspieszając procesy dystrybucji. Bez względu na to, czy są to etykiety na kosmetyki, produkty spożywcze, czy etykiety logistyczne, proces ich produkcji wygląda zawsze tak samo. Jakie są poszczególne etapy?
Materiały do produkcji etykiet
Współczesne rozwiązania drukarskie oferują wykonanie etykiet na wielu rodzajach materiału. Do najpopularniejszych i zarazem najtańszych można zaliczyć papier. Uzyskana jakość wydruku jest bardzo dobra, lecz sam materiał nie zawsze sprawdza się w praktyce. Etykiety papierowe z łatwością ulegają uszkodzeniu w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.
Do trwałych i odpornych na warunki zewnętrzne zalicza się poliester. Etykiety wykonane z tego materiału służą przeważnie jako oznaczenie towarów znajdujących się w magazynach. Składowany asortyment może z powodzeniem być przetrzymywany przez wiele miesięcy. Równie wytrzymały jest polietylen, który stosuje się głównie do wyrobu etykiet na opakowania zawierające środki chemiczne.
Obecnie do produkcji etykiet używa się także innych materiałów. Zleceniodawcy coraz częściej wybierają niezwykle wytrzymały akryl czy odporny na ogień winyl.
Projekt etykiety
W pierwszym etapie produkcji etykiet zwraca się szczególną uwagę na wymogi prawne oraz estetykę wykonania. Etykiety stosowanie w niektórych gałęziach przemysłu (np. w branży spożywczej czy kosmetycznej) podlegają ścisłym przepisom prawnym, które obowiązują dla wszystkich krajów Unii Europejskiej. Projektując etykietę należy mieć na uwadze przede wszystkim jej czytelność. Z racji tego, że etykieta spełnia również funkcję promocyjną, nie należy pomijać jej aspektów wizualnych i zadbać o umieszczenie istotnych i rozpoznawalnych elementów marki.
Proces druku
Wybór rodzaju druku uzależniony jest od preferencji zamawiającego. Warto jednak wiedzieć, że istnieje wiele rodzajów druku, spośród których najpopularniejsze to druk fleksograficzny oraz cyfrowy. Etykiety drukowane są również techniką typograficzną, sitową, wklęsłodrukową, offsetową czy termotransferową.
Druk fleksograficzny wykorzystuje szybkoschnące farby przy szybkim nadruku. Druk cyfrowy z kolei można wykonać w dowolnym wzorze i kolorze.
Finishing
Ostatnim etapem produkcji naklejek jest obróbka wykończeniowa. Proces polega na nadawaniu ostatecznego kształtu naklejkom, najczęściej przy użyciu odpowiedniego wykrojnika. Tak przygotowaną etykietę można poddać dalszym obróbkom, wzbogacając je o dodatkowe warstwy materiału. Wówczas następuje laminowanie, lakierowanie czy tłoczenie, nadając etykiecie finalny, pożądany kształt i strukturę.
Produkcja etykiet to proces, który obejmuje kilka etapów. Wszystko odbywa się na specjalnie przygotowanych sprzętach - najczęściej są to urządzenia arkuszowe lub rolowe. W produkcji etykiet, oprócz profesjonalnych maszyn, wykorzystywana jest także szeroka wiedza i doświadczenie obsługi, dzięki którym efektem jest estetycznie wykonana i praktyczna w użyciu etykieta.
Artykuł powstał we współpracy z serwisem Etyfol.pl